Szkoła Promująca Zdrowie – Działania
Lp. | Działanie | Osiągnięte efekty |
1 | Współpraca z klubami sportowymi uczelniami i innymi instytucjami Kompleksową współpracę z Klubami Sportowymi: KS „Stadion Śląski”, Chorzowskie Towarzystwo Tenisowe , UKS Biathlon Chorzów, KPR Ruch Chorzów” Współpracę z Akademią Wychowania Fizycznego w Katowicach Współpraca z trenerem personalnym , dietetykiem Marcinem Gandykiem (specjalista- pracownik AZS AWF Katowice) Współpraca z Centrum Krwiodawstwa w Katowicach. Udział uczniów w programie „ Twoja krew ratuje życie. Łączy nas krew, która ratuje życie”. |
– nasi uczniowie mają
opiekę wykwalifikowanych trenerów sportowych
– osiągają wysokie wyniki
sportowe na szczeblu wojewódzkim i krajowym
– uczniowie mają
możliwość trenowania na innych obiektach sportowych oprócz bazy szkolnej
– uczniowie i nauczyciele
współpracują z kadrą tej uczelni, gdy uczestniczą w zajęciach na terenie uczelni lub kiedy wykładowcy przyjeżdżają do naszej szkoły na wykłady – uczniowie i nauczyciele poszerzają swoja wiedzę w zakresie ogólnie pojętego zdrowia – uczniowie mają profesjonalne wsparcie, w osiąganiu najwyższego poziomu przygotowania startowego, poprzez kompleksową optymalizację pracy organizmu – poszerzanie wiedzy z dziedziny krwiodawstwa i transplantologii wśród uczniów, pracowników szkoły oraz rodziców – coroczne przeprowadzanie ( pomijając czas pandemii) akcji oddawania krwi i szpiku kostnego skierowanej do pracowników szkoły, rodziców oraz starszych uczniów naszego liceum, którzy swoją postawą dawali przykład i uczyli młodszych uczniów gimnazjum, że innym należy pomagać – otrzymanie certyfikatu szkoły promującej honorowe oddawanie krwi. |
2 | Systematycznie rozbudowywana baza szkoły stanowi podstawę do zaoferowania różnych form zajęć – pozyskiwanie środków na ciągłe uzupełnianie wyposażenia sal lekcyjnych – tworzenie nowych sal lekcyjnych – modernizacja korytarzy szkolnych – remont Domu Pobytowego „ Sportowiec” dla uczniów z różnych stron Polski. – wzbogacanie terenu wokół szkoły zielenią oraz tworzenie miejsc odpoczynku dla uczniów na łonie przyrody – tworzenie miejsc wypoczynku w czasie przerw dla uczniów według ich projektu – systematyczna modernizacja szatni dla uczniów- stopniowy zakup szafek dla uczniów – świetlica szkolna dla młodszych uczniów działająca od godziny 7:00 do 17:00 – systematyczna modernizacja kuchni przygotowująca posiłki dla uczniów w domu pobytowym i szkole |
– wszystkie sale lekcyjne
mają dostęp do Internetu, stacjonarnego komputera lub laptopa, mają telewizor lub rzutnik multimedialny. – powstanie 3 nowych sal lekcyjnych co związane jest ze wzrostem liczby oddziałów klasowych- zwiększył się komfort pracy uczniów i nauczycieli – dbałość o estetykę i czystość na korytarzach szkolnych uprzyjemnia uczniom czas wolny spędzany w czasie przerw lekcyjnych – uczniowie, którzy są spoza Chorzowa mogą w dobrych warunkach mieszkać, uczyć się i odpoczywać po zajęciach szkolnych i sportowych – uczniowie maja możliwość wyciszenia się w czasie przerw, jeśli tylko pogoda pozwala, wśród drzew, co pozytywnie wpływa na ich samopoczucie. – projekt pobudził uczniów do działania, ale także odpoczywają w miejscu, które sami sobie stworzyli – uczniowie w sposób lepiej zorganizowany mogą pozostawiać swoje rzeczy w szafkach bez dezorganizacji pracy w czasie przerw i po ostatnich lekcjach – uczniowie przed lekcjami i po lekcjach mogą w spokoju rozwiązywać zadania domowe lub relaksować się – posiłki które otrzymują uczniowie są dostosowane do potrzeb ucznia sportowca, ale także przypominają kuchnię domową. |
3. |
Realizacja programów profilaktycznych
„Wybierz życie – pierwszy
krok”.
Podniesienie poziomu wiedzy uczniów i ich opiekunów na temat profilaktyki raka szyjki macicy i roli wirusa HPV w jego powstawaniu przyczyni się do zainicjowania dyskusji, dzięki której kobiety z pokolenia rodziców podejmą odpowiednie działania, czyli skonsultują się z lekarzem i wykonają badania cytologiczne. Adresatami programu są uczniowie szkół ponadpodstawowych (dziewczęta i chłopcy z klas I), rodzice i opiekunowie uczniów oraz kadra pedagogiczna szkół. “Znamię. Znam je” Upowszechnienie wśród młodzieży ponadpodstawowej wiedzy na temat profilaktyki czerniaka, przekazanie wiedzy na temat czynników ryzyka zachorowania na czerniaka, uświadomienie zagrożeń i zasad profilaktyki w tym zakresie, uświadomienie wartości odpowiednich zachowań zdrowotnych i postaw. „Podstępne WZW” „Smak życia, czyli debata o dopalaczach – profilaktyka uzależnień od narkotyków i dopalaczy” Program dla uczniów gimnazjum. Celem programu jest dostarczenie młodym ludziom podstawowych informacji na temat „dopalaczy” i zagrożeń wynikających z ich używania, a w konsekwencji zwiększenia ostrożności i zmniejszenia otwartości na kontakty z tymi produktami. Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o zdrowie” program dla uczniów klas licealnych( ok. 100 uczniów )Program ma na celu przeciwdziałanie uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych. Program profilaktyczny przemocy wobec dzieci „Chrońmy dzieci” – Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, którym celem jest przyznanie certyfikatu placówkom, które spełniają wysoki poziom standardów ochrony dzieci. Celem programu jest zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez wprowadzenie Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem |
– uczniowie starszych klas
oraz ich rodzice poszerzyli wiedzę na temat raka szyjki macicy, wirusa HPV
oraz profilaktyki
w tej dziedzinie.
– uczniowie mają świadomość
niebezpieczeństwa jakie niesie nadmierne opalanie się, chodzenie do solarium.
Uczniowie wiedzą jak należy obserwować swoje znamiona i jak konsultować się z lekarzem. – uczniowie starszych klas oraz ich rodzice poszerzyli wiedzę na temat sposobów zakażania się tym wirusem oraz profilaktyki w tej dziedzinie. – uczniowie mają świadomość niebezpieczeństwa jakie niesie zażywanie dopalaczy i narkotyków. – uczniowie mają świadomość niebezpieczeństwa jakie niesie spożywanie alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych. – zmniejszenie przemocy wobec dzieci. – uczniowie mają świadomość niebezpieczeństwa jakie niesie spożywanie alkoholu oraz innych środków psychoaktywnych |
4. |
Cykliczne imprezy szkolne wskazujące uczniom
autorytety sportowe, w życiu codziennym i
naukowym
Rajdy rowerowe i piesze w
ramach rekolekcji szkolnych
Dzień Zdrowia
Projekt edukacyjny „ Jedzenie –zdrowie i przyjemność – wspólne śniadanie” Projekt “Miłośnik Ziemi Śląskiej” Projekt “Największa śląska lekcja Wychowania Fizycznego” Cykliczne akcje charytatywne: – Turnieje charytatywne (turniej piłkarski) organizowany przez szkołę i Stowarzyszenie “Fajnie jest pomagać” -świąteczne niesienie pomocy osobom chorym i potrzebującym oraz psom ze schroniska w Chorzowie |
– projekt zaszczepił w
uczniach chęć spędzania wspólni i aktywnie czasu podczas wędrówek
– uczniowie mieli możliwość
poznania wielu autorytetów medycznych i naukowych zajmujących się
profilaktyką zdrowia oraz fizjologią sportu
– uczniowie oraz pracownicy
szkoły pogłębili wiedzę z dziedziny dietetyki podczas wykładów warsztatów,
konkursów kulinarnych
– uczniowie klas podstawowych
i ponadpodstawowych umiejętnie potrafią ułożyć jadłospis z uwzględnienie
potrzeb żywieniowych oraz przeliczaniem kalorii. Chętnie zwracają uwagę na
to, co jedzą- umiejętnie czytają etykiety. Uczą się kultury wspólnego
jedzenia
– uczniowie spotykali się z
ludźmi sukcesu z różnych dziedzin życia – sportu, literatury, sztuki, kuchni
z naszego regionu
– uczniowie , nauczyciele
spotykali się z ludźmi świata sportu uczestnicząc w dyskusjach, wykładach, warsztatach, pokazach sportowych – uczestniczyli w rozgrywkach sportowych i zabawach – autorytety sportowe wskazują uczniom drogę życia w zdrowiu poprzez uprawianie sportu i wskazują sposoby najlepszej drogi do osiągnięcia w życiu wyznaczonych zadań. Uczą się pozytywnego wpływu trenowania sportów walki na młodzież – uczniowie uczą się pomagać innym, być bezinteresownymi, empatycznymi. |